
A német romantika forrásánál
Műsor:
Telemann: Nyitány és szvit TWV 55:D18, TWV 55:g1 /
Haydn: G-dúr szimfónia Nr.94
Műsor:
Telemann: Nyitány és szvit TWV 55:D18, TWV 55:g1 /
Haydn: G-dúr szimfónia Nr.94
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Last event date: Tuesday, February 04 2025 7:00PM
Közreműködik: Kodály Filharmonikusok
Vezényel: Bényi Tibor
A német barokk zenével kapcsolatban szinte mindenkinek Johann Sebastian Bach és Georg Friedrich Händel művészete jut elsőként eszébe, noha akkoriban Georg Philipp Telemann (1681–1767) számított a leghíresebb komponistának. A Bach családdal közeli kapcsolatban álló sokoldalú mester életének nyolcvanhat éve alatt több művet komponált, mint a két zseniális kortársa együttvéve. Telemann zenekari szvitjeit – melyekből több mint százat komponált – joggal tekinthetjük a programzene műfaj korai példáinak is. A koncerten megszólaló impozáns D-dúr szvitje – nyitányát is beleértve – összesen hét tételt tartalmaz. A szokásos, vonósokból és continuo szólamból álló barokk zenekar ezúttal két trombitát és üstdobot is magában foglal, melynek hangzása pompás udvari hangulatot áraszt. A francia stílusú nyitány jellegében Lully muzsikáját idézi, melynek kertében egy remek fúgát is hallunk. Ünnepélyes hangulatú Menuettek nyitják a tánctételek sorát, aztán a Gavotte és Rondeau, majd a Les Postillons és a Fanfare a harcias trombitáknak ad virtuóz szerepet. Az egyetlen nyugvópontot a vonósokon megszólaló ötödik, Air tétel jelenti. Figyelemre méltó az előtte álló, modulációkban gazdag Passacaille is, amelyben egy új zenekari stílus látszik kibontakozni. A kutatók még nem tudták megállapítani, hogy milyen alkalomra íródott ez az elsőrangú Telemann mű, arra azonban adatok utalnak, hogy a darmstadti udvar mellett Hamburgban is előadhatták egykor.
A szintén hét tételt felvonultató g-moll Ouverture-Suite a fennmaradt kéziratos szólamanyag szerint vonósokra és continuóra készült. A mű markáns, hármas szerkezetű nyitánnyal indul. Ezután itáliai és lengyel karaktert sugárzó tételek következnek (Napolitaine, Polonaise). A folytatásban halljuk a Murky című karakterdarabot, melynek címe zavaros hangulatot ígér. Szinte kötelező módon Menuet következik, aztán a Musette a duda hangzását utánozza. Végül egy villanásnyi – a commedia dell’arte világát idéző – Harlequinade zárja le a szvitet.
Joseph Haydn szimfóniáinak körülbelül negyede visel valamilyen megkülönböztető melléknevet, a számozás és a hangnem megjelölése mellett. Ezeket többségében az utókor illesztette a darabok mellé, megjelölve a művek valamely jellegzetes sajátosságát. A koncerten elhangzó – a Londonban keletkezett szimfóniák közé tartozó – 94-es, G-dúr mű egyike Haydn legismertebb opuszainak. A darabnak két mellékneve is létezik. A britek „Surprise”, azaz a meglepetés szóval illetik, míg német nyelvterületeken inkább „Der Paukenschlag“, üstdobütés
– baljos –
A Mária-kultusz nemcsak a képzőművészetekben, de az egyházi zenében is inspirációs forrásként szolgált az elmúlt évszázadok során. Csak az Üdvözlégy latin szövegének, az Ave Mariának legalább háromezer feldolgozása létezik, és természetesen manapság is születnek új művek, amelyek Szűz Máriához intézett fohászt zenésítenek meg.
Műsor: Weber: A bűvös vadász – Nyitány Lalo: Spanyol szimfónia, op. 21. Mendelssohn: I. (c-moll) szimfónia
Marianne Poncelet meséjét, a zenélő csodafát nevelő kertészről Orbán György zenéje kelti életre.
Feledhetetlen gálaműsorra invitáljuk Önöket a musical- és operettjátszás csillagainak előadásában! Az est során nem lesz hiány érzelmekből, humorból és kacagásból,…
Közreműködik: Antonii Baryshevskyi – zongora / Kodály Filharmonikusok / Kodály Kórus (karigazgató: Kocsis-Holper Zoltán) Vezényel: Oksana Madarash
item(s) in basket
total:
Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.